De eerste Boeddhistische tempel - Reisverslag uit Kalpa, India van Marielle Rossel - WaarBenJij.nu De eerste Boeddhistische tempel - Reisverslag uit Kalpa, India van Marielle Rossel - WaarBenJij.nu

De eerste Boeddhistische tempel

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

09 Oktober 2010 | India, Kalpa

8 oktober
Voor diegene die alleen de laatste links aangeklikt hebben, er staan nog een paar verslagen hiervoor. Ben effe aan het bijschrijven!!
Fijn om te horen dat het goed met de katten gaat en ik vind het leuk om de berichtjes te lezen!
Anne-Marie, hoe is het met je baan afgelopen? Nog nieuws?
Met mijn knieen gaat het redelijk, omlaag gaad goed, naar boven is minder. Echte verre wandeltochten heb ik nog niet gemaakt, de korte gaan tot nu toe redelijk.
's Morgens weer verder langs de Sutley rivier. We zien hioer het enorme project Karcham-Wangtoo, het waterkrachtproject. Heel deze rivier wordt ingedamd en aan de ene kant van de weg zijn enorme bergwanden, aan de andere kant diepe afgronden. Er worden zelfs dorpen gebouwd voor de mensen die aan dit project werken. Ook dit is India. Imponerend om te zien. We komen nog vast te zitten in een file. De weg is erg smal en er is een vrachtwagen stil te komen staan met panne. Langzaam kruipt eerst de ene kant, dan de andere kant erlangs.
Een paar uur later dan gepland komen we aan in Kapla. (2800)Je kijkt op de besneewde toppen van de laatste uitlopens van de Himalaya, de Kinnaur Kalaish. Ik wordt weer helemaal stil en voel me helemaal thuis bij de aanblik van deze onherbergzame reuzen. Het hotel is omringt door appelbomen, de appeltjes hangen er nog aan, rijp om geplukt te worden. Wat ik dus ook gelijk doe. Heerlijk!!
Na een kleine lunch vertrekken we richting het dorp beneden. De eerste Boeddhistische tempel!! Vreedzaam naast een Hindoistische. Die laat ik even links liggen.
Ik doe mijn eerste kora langs de kleine rij gebedsmolentjes. Deze zijn niet zo vet van de Yakboter zoals in Tibet, maar net zo mooi. De trapjes op, en een kora rondom de stuppa die er staat. Ik schrik even van de hond die ik zie, net om het hoekje. Die heeft een kat in zijn bek kapotgebeten. Ik trek me snel terug en vraag een Peter of hij de hond even weg wil jagen, want daar kan ik echt niet tegen. Nu begrijp ik waarom ik zo weinig katten zie hier, bah.. Hoort er op bij...
Voor de ingang van de tempel staan allemaal kleine kinderschoentjes en een stuk of wat kinderen zijn de gebedsdienst aan het volgen. Totdat ze onze camera's zien. Alles buitelt over elkaar naar buiten om op de foto gezet te worden. Ik maak een paar foto's en laat de kinderen over aan de anderen. Ik vind een rustig plekje tussen de wapperende gebedsvlaggen en laat de sfeer van de tempel langzaam bij me binnendringen. En natuurlijk schiet ik weer helemaal vol. Het voelt heerlijk en het doet ook weer zoveel pijn. Nu weet ik weer waarom ik eigenlijk niet meer naar Tibet wil. De heimwee en de zielepijn neemt te zeer de overhand. Maar wat is het toch ook weer heerlijk om hier te zijn.
Godwin staat naast me en begrijpt me gelukkig. Hij slaat zwijgend een arm om me heen...
Deze ochtend dus de hele ochtend bijgeschreven, ik loop zo weer lekker terug naar boven. Toch eerst nog even bij de tempel langs.
Vanmiddag vertrekken we richting Nako en gaan we de hoogte in (3600 meter) We verblijven de komende twee nachten in een tentenkamp, en daarna bij de lokale mensen in de Spitivallei. Ik heb geen idee wanneer ik weer een kans krijg om iets van me te laten horen. Maar ga er maar van uit dat het goed met me gaat!!!

Ps; Christine, ik zie dat ik Anne-Marie helemaal nit in mijn mailinglijst heb staan! Zou jij aub de link aan haar door willen sturen? Ergens is er blijkbaar iets mis gegaan en ik heb haar mailadres hier niet bij de hand. Tnx!

  • 09 Oktober 2010 - 06:55

    Mieke En Jeroen:

    Hey Mariëlle,

    Een berichtje van ons voor alle drie de verslagen van vandaag. Fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt.
    En je hebt toch nog een klein stukje Tibet "gevoeld". De emoties zijn hier te voelen.

    We kijken uit naar je volgende verslag.

    Knuffels Mieke en Jeroen

  • 09 Oktober 2010 - 07:08

    Mia:

    Lieve dochter,
    ik ben helemaal ontroerd bij het lezen van je laatste verslag. We hebben het 3 jaar geleden! samen doorgemaakt in Tibet, vooral in het nonnenklooster. Maar ik merk dat je het nu een plaats kunt geven, dat is goed. Loop voor mij een rondje langs de gebedsmolens, laat me even ook daar zijn...
    Liefs, mam

  • 09 Oktober 2010 - 09:21

    Pap:

    Hallo Mariëlle,vaak heb ik het gevoel dat ik ook daar ben, het is net als in Marokko, onbekend en het maak zoveel indruk op je, vind de foto's van de personen geweldig, je kunt aan de gezicht uitdrukking zien dat ze een hard leven hebben, maar zie aan de ogen dat ze toch gelukkig zijn.Geweldig als je zo kunt leven. Geniet er maar van,let wel op je gezondheid en als het kan doe dan s avond een koude compressie op je knie dat verzacht wat.Kom weer gezond terug.
    Groetjes Pap.

  • 09 Oktober 2010 - 12:30

    Christine:

    Lieve Mariëlle,
    Dank voor je post. Ik stuur deze door naar Anne-Marie. En geef vooral de voorkeur aan de wandeling boven het internetten. Het is wel genieten van je vakantieverslagen. Ik zou er zo bij willen zijn. Heb een rustavond in gelast en ben niet naar laatste college geweest. We hadden onze eerste stagebijeenkomst op woensdag.
    Morgen 10-10-10 wordt mijn oudste zoon 22. Ik ben benieuwd of jij ook nog wat van de krachtige energie die van deze dag uitgaat zult waarnemen.
    In Lak'ech,

  • 09 Oktober 2010 - 18:04

    Mandy:

    Hoi Mariëlle,

    Wat leuk om jouw reisverhalen te lezen! Vooral in de stukjes over Delhi en de Taj Mahal herkende ik mijn reis van drie jaar geleden. Leuk.

    Heel veel plezier, geniet er van, India is zooo mooi!

    Liefs Mandy

  • 09 Oktober 2010 - 20:45

    Ilse:

    Hallo,
    Super zeg die reis.
    Als je in de nadjara tempel in New Delly kan en mag komen...
    Daar staat een globe met het teken van Ohm.
    Als je daar een foto van kan nemen...:) het is de enige plek op de wereld waar ik ooit heel graag heen zou willen. Heb dat ooit eens getekend, jaren terug en op een of andere manier kwam ik bij mijn zoektocht op die plek uit...
    dus ben er heel nieuwschierig naar.
    Mag je als vrouw in alle tempels? Meen ooit gelezen te hebben dat je in sommige niet in komt.

    nou ik ga even de rest nog lezen, in ieder geval heel veel plezier daar en geniet er van.
    Liefs en de groetjes , ook van mijn mannetjes, ils

  • 11 Oktober 2010 - 21:12

    Tom:

    An older spirit will guide the younger one to find his path. Just checked your name on the day you went for your next quest. I wish you a really good time and lots of fun. See ya.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kalpa

India; Spitivallei

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2011

Afsluiting

22 Oktober 2010

Spitivallei, thuishaven

20 Oktober 2010

Tentenkamp en Jeepsafari

17 Oktober 2010

Balen, heel verslag weg

12 Oktober 2010

Kort teken van leven
Marielle

Ik hou van reizen. Van het leren kennen en beleven van andere culturen, andere natuur, andere sfeer en het leren van alles wat anders is. Zolang ik de luxe heb van deze keuzes te kunnen maken zal ik proberen te blijven reizen en mijn leven en hopelijk ook dat van enkele anderen te verrijken met het uitwisselen van ideeën en ervaringen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 48773

Voorgaande reizen:

14 Juli 2017 - 11 Augustus 2017

Tibet 2017

17 September 2011 - 08 Oktober 2011

Peru 2011; Sjamanistische en Spirituele reis

02 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

India; Spitivallei

05 Oktober 2007 - 27 Oktober 2007

Tibet - Nepal 2007

Landen bezocht: