Spitivallei, thuishaven - Reisverslag uit New Delhi, India van Marielle Rossel - WaarBenJij.nu Spitivallei, thuishaven - Reisverslag uit New Delhi, India van Marielle Rossel - WaarBenJij.nu

Spitivallei, thuishaven

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

22 Oktober 2010 | India, New Delhi

22 oktober
Op dit moment zit ik te tikken op de I-pad van Ellen, in de sneltrein van Amritsar terug naar Delhi. Al terug op weg naar huis dus. Het is een rit van zo'n 6 uur, dus even tijd om wat te tikken. In Delhi hebben we weer internetverbinding op de kamer, en kan ik het zo kopiëren.

Nu zit ik dus in het hotel in Delhi en plak ik de boel er even in :-)

11 oktober, Tabo, Kaza Spitivallei
Onderweg naar Kaza, onze volgende bestemming, en eigenlijk de hoofdbestemming van deze reis, de Spitivallei, stoppen we in Tabo. Hier staat een van de belangrijkste Boeddhistische kloosters uit de Himalaya. Het is inderdaad een mooi klooster met een hele mooie spirituele sfeer. We hebben lekker de tijd om de sfeer in ons op te nemen en kunnen even rustig gaan zitten mediteren, midden in de kleine gebedsruimte. Er komt weinig daglicht binnen, wat de sfeer alleen nog maar versterkt. 
In de tuin naast het klooster genieten we daarna van een heerlijke lunch. We lopen door het kleine dorpje naar de weg terug waar de jeeps ons weer oppikken.

In de middag komen we aan in Kaza, de hoofdstad van Spiti. Bij een hoofdstad stel ik me iets anders voor dan dit kleine gehucht met een hoofdstraat van stof en zand en wat kleine zijstraatjes. Ik slenter door de straatjes en koop mijn eerste gebedsvlaggen. Hiervan hou ik er vanaf nu een paar bij de hand zodat ik ze op kan hangen als ik een mooie plek zie. Het stadje ligt beklemt tussen hoge ruwe bergen en dit is echt Boeddhistisch gebied. Ik voel me heerlijk hier, ik voel me thuis. Overdag met het zonnetje is het goed te doen met een fleece met lange mouwen, maar zogauw de zon weggaat, daalt de temperatuur aanzienlijk.
Ons hotel ligt buiten het stadje tussen de velden. Bij aankomst blijkt dat er geen stroom is. Douchen in het donker vind ik nog niet zo'n succes, dit blijkt echter al gauw geen probleem meer te zijn. De stroom ligt er zo vaak uit dat douchen met kaarslicht al gauw went. Pas wanneer er 2 dagen geen stroom is wordt  het een probleem, dan is het water in de boiler niet meer warm. Maar het bleek dat men toen heel snel warm water op een vuurtje kon maken en we een emmer warm water kregen om te wassen. Alleen jammer dat dit precies gebeurde nadat we twee dagen niet hadden kunnen douchen en een trekking achter de rug hadden...

Dit hotel is onze thuishaven tijdens ons verblijf in de Spitivallei. Na 2 nachten hebben we 1 overnachting in een homestay, in een piepklein dorpje tussen de ezels en de geiten, daarna gaan we weer voor 2 nachten terug naar dit hotel. 
Er is hier natuurlijk geen verwarming en 's avonds is het dan ook te koud om op de kamer te blijven. Het restaurant / ontmoetingsruimte / tv- kamer is een grote ruimte met wat tafels en stoelen, en 2 straalkacheltjes op gas!! Er zijn geen andere gasten en we kruipen dan ook regelmatig bij elkaar in deze ruimte als we weer "thuiskomen" na een dag weg. Meestal zijn we tegen 4 of 5 uur terug en zodra we aankomen wordt de kachel opgestookt en krijgen we een groot bord echte frietjes (!) of een bord pakodas. Wat een gastvrijheid. Ook warme thee staat ten alle tijden tot onze beschikking. Luxe is er hier niet, maar toch is alles wat je nodig hebt aanwezig. Ellen en ik hebben ook nog eens het geluk dat we een dubbele kamer hebben, het voelt voor mij hier helemaal aan als thuis. Gezellig, de kou deert me dan ook niet zo. Achteraf vind ik dit nog steeds het gezelligste hotel van heel de reis. Ondanks het gebrek aan stroom, warmte en licht.

12 oktober
We worden met de jeep een eind naar boven gebracht, hier merken we dat er een rallytocht aan de gang is. De Himalaya- race. We zien stofwolken boven ons, waar de auto's als gekken van de berg af komen geraced. Levensgevaarlijk zoals men over deze paadjes rijdt. 
We gaan de andere kant op en genieten van de rit. Wat is het hier mooi!! De brede rivierbedding doet me denken aan de hoogvlakten van Tibet. De vallei is smaller, maar de sfeer is identiek. Ruwe bergen met sneeuwtoppen, de rivierbedding met zijn slingeringen steeds beneden in het dal.
Boven aangekomen wijst Benti op een klooster, beneden tegen de want geplakt. Daar gaan we naartoe wandelen. Het is een geitenpaadje naar beneden en het zal een test zijn voor mijn knieën, houden ze het zodat ik straks met de grote trekking mee kan?
Het is een leuke klim naar beneden, stukjes makkelijk naar beneden, stukjes klimmen en goed uitkijken waar je je voeten neerzet. 
Aangekomen bij het klooster klimmen we naar het dak, waar we lekker gaan lunchen. In het klooster krijgen we een rondleiding, het heeft weer een paar mooie plekjes. Toch merk ik dat de kloosters hier me minder grijpen dan in Tibet. Ze zijn prachtig, maar ik word hier niet emotioneel door gegrepen. Is ook wel lekker rustig zo.

We lopen daarna nog een stuk naar beneden, waar we weer opgepikt worden door de jeeps. Het is nog een uur terug naar huis rijden, prachtig tussen de bergen door. Een paar man gaan terug naar het hotel, ik ga met een paar mensen door naar Kaza, om even te gaan internetten. De verbinding is echter zo traag, dat dit niet voor herrhaling vatbaar is. Daarna lekker door naar het hotel, waar ons weer lekker frietjes stonden te wachten...

-----
Inmiddels is het half 2 in de nacht op ons kamertje in Delhi. We eindigen op dezelfde kamer als waar we begonnen zijn, Ellen en ik. Toen klopte ik midden in de nacht aan, kennismaking in piama. Inmiddels hebben we nachtenvsamen in een bed geslapen en samen gepoedeld in een gezamelijke bak warm water. Grappig hoe snel dat kan gaan, tijdens zo'n reis.
Morgen een hele lange reisdag, 5 uur wachten in Delhi omdat de rest een vroegere vlucht heeft. 5 uur wachten in Istanbul voor de transfer naar Schiphol. Nu ik naar huis ga, mag het ook vlug gaan. Komende week maak ik dit reisverslag af en vul ik het aan met foto's, dus blijf nog even in de buurt!!!

Liefs,
Marielle


 

  • 22 Oktober 2010 - 20:07

    Mieke En Jeroen:

    Hey Mariëlle,

    Leuk om je verhaal weer te lezen. Ik ben benieuwd naar je verhalen als je thuis bent.
    Heb een veilige reis terug en we zien je snel weer.

    Knuffels Mieke en Jeroen

  • 22 Oktober 2010 - 20:59

    Henri:

    Joi Marielle,

    Fijn om eindelijk weer eens voldoende tijd te hebben om je verslag te lezen. Ik merk ieder keer weer dat ik toch een klein beetje in het verhaal gezogen wordt.
    Kom heel terug! Ik ben erg benieuwd hoe je deze reis ervaart als je weer een tijdje terug bent.

    Gr. Henri.

  • 22 Oktober 2010 - 22:27

    Christine:

    Lieve Mariëlle,
    Ja, leuk, natuurlijk blijf ik in de buurt om je verslag te lezen. Ontzettend boeiend gewoon. Onvoorstelbaar dat je al weer op weg bent naar huis. Rust bij thuiskomst goed uit en als je behoefte hebt aan even van je af kletsen, dan kom maar langs of ik kom op afroep.
    Liefs, goede thuiskomst!

  • 22 Oktober 2010 - 22:41

    Mam En Han:

    Hoi lieve meid,
    Wat jammer voor jou dat het weer voorbij is. Voor ons wordt het smullen van je verhalen en je foto's, als je terug bent. We verheugen ons erop, je weer in onze armen te sluiten op Schiphol. We wensen je een veilige thuisreis, en tot ziens.
    Dikke knuffel,
    mam en Han

  • 23 Oktober 2010 - 14:42

    Roberto,Ricardo,Ils :

    Lieve marielle, Een hele goede terug reis, liefs van ons.

  • 23 Oktober 2010 - 15:18

    Pap:

    Ja aan al het goede komt een einde, als je er maar van heb genoten, dit kan niemand meer van je afnemen. Wens je een goede terug reis en hoor wel van je als je thuis bent. Maar eerst uitrusten denk er aan.
    Groetjes Pap.

  • 24 Oktober 2010 - 09:49

    Mies Van Binsbergen:

    Hoi Marielle
    Bedankt voor je mooie reisverslag. Ik wens je een goede vlucht terug. Alweer een ervaring erbij begin nu maar aan het schrijven van een boek.
    Groetjes Mies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

India; Spitivallei

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2011

Afsluiting

22 Oktober 2010

Spitivallei, thuishaven

20 Oktober 2010

Tentenkamp en Jeepsafari

17 Oktober 2010

Balen, heel verslag weg

12 Oktober 2010

Kort teken van leven
Marielle

Ik hou van reizen. Van het leren kennen en beleven van andere culturen, andere natuur, andere sfeer en het leren van alles wat anders is. Zolang ik de luxe heb van deze keuzes te kunnen maken zal ik proberen te blijven reizen en mijn leven en hopelijk ook dat van enkele anderen te verrijken met het uitwisselen van ideeën en ervaringen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 48769

Voorgaande reizen:

14 Juli 2017 - 11 Augustus 2017

Tibet 2017

17 September 2011 - 08 Oktober 2011

Peru 2011; Sjamanistische en Spirituele reis

02 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

India; Spitivallei

05 Oktober 2007 - 27 Oktober 2007

Tibet - Nepal 2007

Landen bezocht: