Opkomende zon, blauwe meren en stralende lucht - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marielle Rossel - WaarBenJij.nu Opkomende zon, blauwe meren en stralende lucht - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marielle Rossel - WaarBenJij.nu

Opkomende zon, blauwe meren en stralende lucht

Door: Marielle en Mia

Blijf op de hoogte en volg Marielle

30 Oktober 2007 | Nederland, Amsterdam

Vrijdag, 19 oktober, Gyantse

En we gaan weer verder...
Zoals al gezegd zijn we vanmorgen vroeg vertrokken; om 6.00 uur zaten we weer in de jeeps. Geen ijskoud bootje dus. Al snel zagen we het bootje aan onze linkerhand liggen en reden het voorbij, de onbekende weg op.
Tegen zonsopgang zijn we uit de jeep gezet en hebben we een stuk gelopen. Wat een prachtige plaatjes, het meer met de opgaande zon die zich langzaam over de bergen heen wist te werken! Aan de ene kant het mysterieuze licht, de weerspiegeling op het water, aan de andere kant het purpelachtige kleurenspel met een lichte ochtendmis. Hiervan word je stil en dank je de hemel dit mee te mogen maken. Wat is ons wereldbolletje toch een wonderbaarlijk mooi ding...

Een uurtje laten zien we een klooster opdoemen en we stoppen om te vragen of we daar ons ontbijt mogen nuttigen. Dat is geen probleem en op een dakje van het klooster pakken we onze boterhammen met pindakaas, pathé, holandse kaas en een yoghurtje uit. Jaja, er wordt goed voor ons gezorgd. Al voelde ik me een beetje ongemakkelijk bij het feit dat de locale mensen met verbasing kwamen kijken wat wij daar allemaal wegwerkten. Het feit dat ze écht geen pindakaas lustte suste een klein beetje mijn gemoedsrust.

Terwijl de rest nog lekker zat te eten zijn Mia en ik helemaal naar boven gegaan en mochten daar getuige zijn van een ochtendceremonie. Een monnik blies op zijn schelp; dit symboliseert de diepe klank van de Dharma, de Leer van Boeddha, die alle voelende wezens wekt uit hun slaap van onwetendheid en hen aanspoort om hun eigen welzijn en dat van anderen na te streven. (Heb het even opgezocht hoor..) Het was een heel mooi diep geluid, en langzaam stroomde de locale mensen de gebedsruimte in. We hebben hier op respectvolle wijze op afstand van genoten, hier zijn ze nog niet gewend aan toeristen. Mooi om hier getuige van te mogen zijn!
Na een blik op het schitterende uitzicht vanaf het dak over de rivier zijn we weer verder gegaan.
Maar eerst heb ik nog even gebruik gemaakt van de monniken-wc. Gewoon een muurtje met een gat in de grond waar je achter hurkt. Ik viel bijna van schrik weer terug in het gat toen ik overeind kwam en me omringt zag door monniken en locale mensen die zo'n blanke bibs toch wel heel interesant vonden, hahaha...

En het ging weer verder, vandaag zou een lange reisdag worden...
Maar een mooie reisdag. De rit langs de rivier, de Yarlung Zangbo, is werkelijk schitterend. Opeens zagen we een originele Yakboot aan de kant van de rivier staan te drogen. Deze Yakboten zie je helaas niet meer zoveel hier, ze hebben maar een drijfkracht van rond de 2 uur. Daarna is de Yakhuid doordrongen van water en moet men terug naar de kant om de huid eerst weer te laten drogen. De kans om zo'n boot van dichtbij te kunnen bekijken konden we dus niet voorbij laten gaan...

Na nog wat uurtjes rijden en verschillende prachtige stops waaronder een wandeling door een klein dorpje bereikten we de top van de Khamba-La, een pas op 4794 meter. We zijn voorbij de top van de pas gereden, daar was het een echt toeristencircus, maar zijn één bocht naar beneden gereden. Van hieruit hadden we een prachtig uitzicht over het Yamdrok Tso meer. Zonder circus. Dit is een heilig meer van Tibet en heeft de opvallende vorm van een kreeft. De kleuren! Zelfs op een foto niet vast te leggen. En dat onder een stralend heldere lucht. Je blijft hier gewoon stil vallen van al die natuurpracht!
Helaas had een stukje circus van boven ons daar beneden in de gaten, en met opgetuigde en losgeslagen Yak kwamen er een stel naar beneden gestormd. Begrijpelijk natuurlijk, toeristen betekent geld, maar we zijn er toch maar snel vandoor gegaan. Dit paste voor mij niet in dit werkelijk schitterend plaatje.

En verder ging het weer. We zijn "wandelende zandduinen" tegengekomen. Door de constante wind vanuit de zelfde richting verplaatsen deze duinen zich steeds een stukje. Niet zo spectaculair als die ik de vorige keer op een andere pas gezien heb, maar nog steeds geweldig om te zien.

Moe van alle indrukken van de dag komen we s'avonds in het hotel in Gyantse aan. Daar is het eten, douchen (Ja, hier wel :-) ) en naar bed. Heel verrassend spreekt het meisje van het hotel mij aan. Ze kon me nog! Ze wist me te vertellen dat ik 2 jaar geleden ook daar was geweest! Ongelooflijk!

Met opkomende zon, blauwe meren en stralende luchten in ons hoofd vallen we uitgeput in slaap...

  • 30 Oktober 2007 - 13:25

    Mieke En Jeroen:

    Hallo Mariëlle en Mia,

    Geweldige foto's en een prachtig verhaal!
    Heerlijk om te zien dat jullie zo genoten hebben. Geniet maar heerlijk na en neem de tijd om weer aan ons kikkerlandje te wennen.
    Tot snel!

    Groetjes, Mieke en Jeroen

  • 30 Oktober 2007 - 14:35

    Henri:

    Vol verbazing lees ik, in wederom een prachtig verhaal van jullie reis door Tibet, dat je nog herkend wordt van 2 jaar daarvoor. Ik ben benieuwd naar jullie foto's van deze reis. Ik wil jullie echter eerst maar eens op je gemak laten wennen aan de westerse gang van zaken.

    Groeten,

    Henri.

  • 31 Oktober 2007 - 06:07

    HarryH:

    Geweldig dat je na twee jaar nog herkend wordt!

    Teleurstellend dat verschrikkelijke Chinese stedebouw zelfs doordringt naar het stadje van jouw vorige bericht (even de naam kwijt, daar waar je zandskieënd de berg bent afgekomen).

    Blijft leuk om zo me je mee te reizen, dank hiervoor!

    Harry

  • 31 Oktober 2007 - 20:41

    Louise:

    Nog steeds lees ik met volle aandacht jullie verhalen en geweldig hoe je het beschrijft marielle!!!
    Het is net een waargebeurd boek wat ik lees.
    Mia was blij je weer te horen en spreek snel iets met je af en hoop marielle ook snel te zien.
    Prachtige reis en blijf na genieten!!!
    liefs louise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Ik hou van reizen. Van het leren kennen en beleven van andere culturen, andere natuur, andere sfeer en het leren van alles wat anders is. Zolang ik de luxe heb van deze keuzes te kunnen maken zal ik proberen te blijven reizen en mijn leven en hopelijk ook dat van enkele anderen te verrijken met het uitwisselen van ideeën en ervaringen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 48779

Voorgaande reizen:

14 Juli 2017 - 11 Augustus 2017

Tibet 2017

17 September 2011 - 08 Oktober 2011

Peru 2011; Sjamanistische en Spirituele reis

02 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

India; Spitivallei

05 Oktober 2007 - 27 Oktober 2007

Tibet - Nepal 2007

Landen bezocht: