Yokhang, Potala en Ganden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marielle Rossel - WaarBenJij.nu Yokhang, Potala en Ganden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marielle Rossel - WaarBenJij.nu

Yokhang, Potala en Ganden

Door: Marielle en Mia

Blijf op de hoogte en volg Marielle

16 Oktober 2007 | Nederland, Amsterdam

Daar zijn we weer, nog steeds vanuit Lhasa!
Als eerste moet ik nog even vertellen dat het verschil in Lhasa met 2 jaar geleden gelukkig reuze meevalt. Met die enorme trein van China rechtstreeks naar Lhasa was ik bang dat heel Lhasa overspoeld zou zijn door Chinezen. Dat valt gelukkig reuze mee. Het zijn er wel meer, maar de Tibetanen hebben gelukkig nog steeds de overhand. In het oude gedeelte is er niet veel veranderd, de grootste veranderingen zijn in het nieuwe gedeelte. En ja, daar hebben we niet veel te zoeken, dus hebben we er gelukkig ook niet veel last van. Ons hotel ligt weer pal aan de Yokhang, het heilige der heiligen van de Boedhisten. Wanneer we 's morgens ons hotel uitstappen, stappen we zo midden in de Khora van de pelgrims. Wat een mooi begin van de dag!

Zowel Mia als ik zijn gelukkig een stuk gewend aan de hoogte. We moeten nog steeds een beetje rustig aan doen, maar we lopen in elk geval niet meer de hele dag met een knallende koppijn rond.

Gistermorgen zijn we met de riksja naar de Potala geweest. Dit keer niet naar binnen, maar de hele Khora erom gelopen. Halverwege zijn we even in de schaduw gaan zitten. Er kwam een groepje oude pelgrimdametjes aangesjokt, die eruit zagen alsof zij dat plekje in de schaduw een stuk meer verdiende en nodig hadden dan wij, dus natuurlijk hebben wij ons plekje afgestaan. Een van die vrouwtjes nodigde ons uit om er naast te komen zitten wat we dan ook gedaan hebben. Zij zijn net zo nieuwsgierig naar ons, dan wij naar hun! We werden van boven naar beneden bekeken, mijn ringen werden uitgebreid bekeken en het vrouwtje heeft mij geleerd hoe ik een kort gebedje moest doen, zo mooi! Het was weer contact zonder woorden, met handen en ogen. Geweldig gewoon, wat een mooie, open mensen!

Terug weer met de riksja, waarbij we ons in de haren hebben gezeten met de " chauffeur" . Was blijkbaar een communicatiefoutje, hij dacht 20 yen afgesproken te hebben, wij dachten dat hij 2 bedoelde. Dat werd dus nog even op z'n brabants schelden... Maar hij heeft 5 yen gekregen en we zijn maar aangelopen. We hebben wel de hele dag achter ons gekeken of hij ons niet alsnog van de weg af zou rijden.....

's Middags zijn we in de Yokhang geweest. Schandalig als je bedenkt dat de pelgrims hun heiligdom alleen maar tot 12 uur s middags en na half 6 in mogen. De rest is voor de toeristen. Je schaamt je gewoon om daar inderdaad dan als toerist binnen te gaan. Maar het is ook zo mooi, je mag het gewoon niet missen. Toch blijf je met een misselijk gevoel zitten dat wij uit nieuwsgierigheid de echte mensen buitenzetten. De wereld zit toch oneerlijk in elkaar.

Vandaag zijn we naar het Gandenklooster geweest. Voor het eerst boven de 4000 meter geweest. Was wel even spannend hoe het met de hoogte zou gaan, zeker omdat er een behoorlijke klim in de Khora rondom dit klooster zit. Maar, het ging harstikke goed! En daarnaast, als je uitgeput boven komt en je kijkt voor je uit... kippenvel zo mooi! Het Gandenklooster ligt helemaal op een berg, met onder zich de vallei met zijn slingerende paadjes, meanderende riviertjes, afgezet door woeste bergen, zo ver je kunt kijken.

Voor iedereen die zo met ons meeleeft hebben we windhorses naar de goden gestuurd. Buiten dit mooie ritueel is het ook nog eens een prachtig gezicht!
Met heel de groep hebben we een gebedsvlag van 100 meter (!) opgehangen, van de ene bergtop tot een andere bergtop. Wat een gezicht wanneer die eindelijk vrij hangt te wapperen! Greet, die vlag heb ik ook met jou in mijn gedachten opgehangen, wat heb ik je al vaak gemist!!
Ganden maakt nog steeds net zo veel los in mij, zo niet meer als de vorige keer.

We waren van plan om morgen naar Drepung en Sera te gaan, maar er is blijkbaar iets aan de hand in de wereld met betrekking tot de Dalai Lama. Vanmorgen in de bus naar het Gandenklooster kregen we er al ongewild een controleur bij (onder het mom van een gids), Sera kunnen we morgen alleen onder begeleiding van een controleur/gids bezoeken en Drepung is helemaal niet mogelijk. We merken het vandaar ook al op de Bakhor, normaal staat er al veel politie, maar nu was echt helemaal erg.
Wel heel erg jammer van Drepung, daar hebben we de vorige keer onze eerste echte Yakboterthee gekregen. (Niet dat dat zo geweldig lekker was..) Dus maar even afwachten hoe het morgen met het Seraklooster gaat.

Daarna is het met de jeeps richting Himalaya, en is het weer radiostilte totaan Kathmandu. En daar zijn we maar zo kort, dat we daar waarschijnlijk ook geen bericht kunnen sturen. Misschien dat we morgen nog even ergens een gaatje vinden om nog even te zwaaien. Mia is zich nu al aan het voorbereiden op het " verval" , enige vorm van luxe en comfort is dan afgelopen. Dan hebben we het niet over luxe in de vorm van een 4sterren hotel, maar gewoon een zitWC, een klein kraantje om te aan te wassen en een bedje zonder luizen.
We gaan er maar gewoon in mee en beloven dat we eerst nog ergens een douche nemen voordat we op het vliegtuig terug stappen!!

• 16 Oktober 2007 - 14:33

Louise:

Vind het echt leuk om jullie zo te volgen en wat een indrukken ,reis zelf bijna mee ,geweldig. En het kindje weer op de foto de tranen kwamen alweer.
    Marielle doe je goed op mia passen!!!
    Dit is een geweldige moeder dochter reis en als het kan zal ik hem ook zeker met mijn dochters een keer ondernemen maar alleen als mnr. han dan "meereist"
    Mia de boterham bij Han was lekker en heb
    al de jam opgeeten!!!
    Han had wel de jam lepel af gelikt want jij was toch niet thuis.
    Nou meiden heel veel liefs en geniet er nog van. Dikke kus van louise

• 16 Oktober 2007 - 14:55

Fam Vaes:

Hallo. Echt super dat we jullie zo kunnen volgen, kunnen we een beetje mee genieten. Leuke foto van Mia met de vrouwtjes.
    Nog veel plezier en geniet ze!!
    Kusje van onze Ricardo

• 16 Oktober 2007 - 15:35

Horst Tilla.:

Hallo Dames.
    wat fijn dat er weer leven op aarde is.en alles goed is met Jullie. Dit zijn toch bange

momenten als Je zo iets meemaakt .Maar als Ik de foto;s bekijkt zie Ik ook dat Jullie wel genieten.zet het verstand op nul en geniet van Jullie reis.Mia zorg dat Je met beide benen op de grond blijft.deze week zal toch heel zwaar worden. Wijwenssen jullie nog een hele

• 16 Oktober 2007 - 15:39

Marleen:

Ongeloofloos!!
    Wat een PRACHTIGE plaatjes!!!
    Wat een enorm mooi land zeg!!
    Ik krijg het hier al warm van en krijg er kriebels van in mijn hart.
    Vooral jou zo te zien staan, op de himalaya met die blauwe achtergrond en die vrolijke gebedsvlaggetjes in alle kleuren te zien wapperen in de wind!! WOW!! Echt geweldig!!
    Kan me voorstellen dat je je tijd van je leven hebt!! Ik wil ook!! krijg er echt de kriebels van!! (het roept ook herinneringen bij mij op uit Nepal)

Ook mooi om jullie mam tussen de 2 potala vrouwtjes te zien zitten, je ziet bijna het verschil niet, behalve aan de kleding misschien! hihihi! Super!!

Blijf geneiten zoals jullie doen!! Het is geweldig om mee te kijken en te lezen met jullie reis!! Dankjullie wel beiden!!

Veel liefs Marleen Steggink

• 16 Oktober 2007 - 15:47

Tilla En Horst.:

Hier is wat fout gegaan Ik hoor nog graag een keertje wie het Jullie met eten vergaat. en ik heb gelezen dat het deze week toch wel zwaar gaat worden.neem niet te veel hooi op Je vork .geniet van alle dingen.die nu nog gaan komen.Heel veel groetjes.

• 16 Oktober 2007 - 16:23

HarryH:

Ben weer helemaal in mijn hoofd terug in Lhasa.
    Bijzonder leuk weer een hotel te hebben aan de Bakhor.
    Helemaal eens met de schande, dat Tibetanen niet tussen 12 en 18 uur in de Jokhang mogen, maar om die daarom te missen...
    Blijft spannend hè, al die politie op de been.
    Geniet lekker van de komende tocht terug naar Nepal!!!

• 16 Oktober 2007 - 22:44

Greet:

in gedachten reis ik met jullie mee :-).
    Wat heerlijk om de reis op deze manier nog een keer mee te maken.
    De Dalai Lama is op bezoek bij president Bush, China/Tibet is behoorlijk in the picture en ik denk niet dat de Chinezen daar blij mee zijn.
    Veel plezier in de jeeps en laat je niet filmen tijdens het plassen, hahaha.

Liefs,
    Greet.

• 16 Oktober 2007 - 22:57

Mieke En Jeroen:

Hallo Mariëlle en Mia.

Prachtige foto's hebben jullie gemaakt. Ik voel het kippevel dat jullie ook hebben gehad. Heerlijk dat jullie zo genieten! We blijven meeleven!

Groetjes, Mieke en Jeroen

• 19 Oktober 2007 - 21:51

Linda:

Lieve Mia, allereerst bedankt namens Fonny voor het verjaardagscadeau. Met Han en Sera gaat het prima al missen ze je wel hoor! Verder mijn complimenten voor alle mooie beelden van jullie avontuur. Ik kan niet wachten om er alle verhalen bij te horen. Een fijne laatste week gewenst en een voorspoedige terugvlucht samen, groetjes vanuit Heibloem xxx Linda, Theo en Fonny

• 20 Oktober 2007 - 08:11

Mieke:

Marielle en Mia,ontroerend mooi en de vertelling is zo mooi, dat je het gevoel krijgt dicht bij jullie te zijn. geniet en blijf fit. een warme knuffel ook naar de wereld daar....

Mieke Schuurs